Kompetencje Product Designera – jakie umiejętności warto rozwijać?

Kompetencje projektanta

Wstęp

„Co muszę jeszcze umieć?” – jeśli projektujesz produkty cyfrowe to odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. W każdej organizacji profil projektanta i wymaganych od niego umiejętności jest inny. Nawet jeśli ogłoszenie o pracę tytułuje taka sama nazwa stanowiska często zakres obowiązków danego specjalisty różni się diametralnie.

Można jednak zaobserwować pewien kierunek, w którym zmierza praca nad produktami. Zespoły chcą być coraz bardzie agile,  specjaliści wychodzą z silosów kompetencyjnych i współpracują coraz ściślej tak, aby podejmować decyzje szybciej i trafniej. Poniżej wymienię więc umiejętności, które moim zdaniem pomogą Ci lepiej odnajdywać się w tej zwinnej rzeczywistości.

Nie tylko UX, nie tylko UI

Moim zdaniem nadszedł czas, żebyśmy, jako projektanci porzucili twardy podział na UX i UI Designerów. Wizualna część interfejsu to nie tylko ładne kolory, zaokrąglenia i dopieszczone gridy, a UX, to nie tylko badania potrzeb użytkowników i schematyczne wireframy dla planowanych rozwiązań. Łatwiej podejmujemy dobre decyzje projektowe, jeśli, jako projektanci posiadamy kompetencje tak UX-owe jak i UI-owe. Pozwala nam to na bardziej holistyczne podejście do tworzenia nowych rozwiązań.

Projektowanie makiet hi-fidelity to coś, czego każdy projektant może się nauczyć – z wykształceniem graficznym przyjdzie nam to łatwiej, ale wymówka „nie jestem artystą” pokazuje tylko jak niezrozumiałe dla wielu UX Designerów jest tworzenie wizualnej strony interfejsu. Projektowanie UI nie ma nic wspólnego z artystycznym uniesieniem, to rzemiosło, które możemy zgłębiać i rozwijać w nim swoje umiejętności. Tak, tworzenie „ładnego” UI jest możliwe nawet jeśli „nie potrafisz rysować”.

Wymówka „nie jestem artystą” pokazuje tylko jak niezrozumiałe dla wielu UX Designerów jest tworzenie wizualnej strony interfejsu.

Jednocześnie budowanie GUI powinno opierać się o rozumienie czegoś więcej niż tylko zasad kompozycji. UI Designerzy zdecydowanie za rzadko włączani są w prace zespołów na etapie discovery, a w zakresie ich obowiązków pozostaje ubranie w ładną formę „brzydkich” wireframów zapewnianych przez zespół UX lub Product Managerów.  Trudno jest zaproponować dobre rozwiązania UI, jeśli brakuje nam zrozumienia fundamentów, takich jak problemy biznesowe, czy potrzeby użytkowników, które mają one adresować. Zapoznawanie się z nimi za pośrednictwem UX Designera będzie czasochłonne, pojawia się także ryzyko błędnego zrozumienia kontekstu. Zachęcam więc, aby spróbować swoich sił także we wczesnych etapach rozwoju produktu takich jak prowadzenie badań, warsztatów produktowych czy uczestniczenie w pierwszych dyskusjach z interesariuszami.

Oczywistym jest, że każdy z nas czuje się najlepiej w wybranych „etapach” rozwoju produktu, dla jednego największą przyjemnością będzie prowadzenie wywiadów pogłębionych dla kogoś innego budowanie kompleksowego design systemu, ale w podstawowym stopniu powinniśmy rozumieć zasady rządzące tak prowadzeniem procesów UXowych jak i budowaniem graficznego UI. A jeśli dodatkowo potrafimy je stosować w codziennej pracy, zadziała to tylko na korzyść naszą i rozwijanych przez nas produktów.

Badania potrzeb użytkowników

Moim zdaniem nie każdy projektant musi być biegły w prowadzeniu badań UX, ale każdy powinien rozumieć wartość jaka z nich płynie. Zapoznanie się, choćby w teorii, z metodami badawczymi i sytuacjami, w których możemy je stosować, pozwoli nam na tworzenie rozwiązań w oparciu twarde dane, a tylko o nasze domysły czy aktualne trendy.

Powinniśmy jednak pamiętać, że nie zawsze będziemy mieć u boku zespół gotowych do działania UX Researcherów, warta opanowania jest więc umiejętność przeprowadzenia podstawowych typów badań, takich jak np. wywiady pogłębione czy ankieta. Podstawowe nie oznacza w tym wypadku najłatwiejsze, ale możliwe do zastosowania w większości kontekstów.

Prowadzenie badań UX pozwala na tworzenie rozwiązań w oparciu twarde dane, a tylko o nasze domysły czy aktualne trendy.

Prowadzenie warsztatów projektowych

Tak jak wcześniej wspomniałam kaskadowe podejście do tworzenia rozwiązań odchodzi w niepamięć. Pracujemy co raz bardziej zwinnie i w zespołach, które składają się z wielu specjalistów i perspektyw. W tworzenie produktów włączamy co raz częściej interesariuszy w tym biznes i końcowych użytkowników naszych usług. Tego typu podejście wymaga facylitacji dyskusji toczących się między wszystkimi zaangażowanymi stronami. Często żeby lepiej zrozumieć temat, zebrać opinie i pomysły na rozwiązania potrzebujemy innej formy niż zwykła dyskusja – bardziej energetycznej, angażującej i aktywizującej wszystkie strony – tutaj z pomocą przychodzą nam warsztaty.

Technik warsztatowych jest wiele, część z nich opiera się wspólne uzupełnianie wcześniej zdefiniowanych kanwy, część wymaga od uczestników szkicowania pomysłów, inne zastosowania dodatkowych artefaktów w postaci kart, a nawet klocków Lego. Wachlarz jest bardzo szeroki, warto więc, podobnie jak w przypadku badań UX, dowiedzieć się, które techniki możemy stosować dla osiągnięcia konkretnych celów.

Czy warsztaty mogą facylitować tylko projektanci? Na pewno nie – to aktywność, z którą świetnie poradzą sobie też inni członkowie zespołu developerskiego, ale umiejętność prowadzenia warsztatów na pewno pomoże w tworzeniu lepszych produktów, z uwzględnieniem perspektywy szerszej niż tylko na UX/UI.

Wachlarz metod warsztatowych jest bardzo szeroki, warto więc, dowiedzieć się, które techniki możemy stosować dla osiągnięcia konkretnych celów.

Znajomość Scruma i innych frameworków zwinnych

W badaniu przeprowadzonym przez Digital.ai pod koniec 2019 roku ponad 95% respondentów przyznało, że w organizacjach, dla których pracują, praktykowane są metody zwinne. Nawet więc jeśli w tym momencie Twoja praca odbywa się poza Zespołem Scurmowym to istnieje duże prawdopodobieństwo, że w najbliższym czasie może się to zmienić.

Trudno jest pracować w zespole zwinnym, bez choćby teoretycznej znajomości podstawowych procesów zwinnych. Ponad 75% respondentów wcześniej wspomnianego badania wskazało Scrum lub jego hybrydę jako główną metodykę, na której opierają swoją pracę. Wchodzenie w świat agile zaczęłabym więc właśnie od zagłębienia się w Scruma.

Co warto zrozumieć na początek?

  • Jakie są najważniejsze role w Zespole Scrumowym
  • Jak, krok po kroku, wygląda praca w Sprincie
  • Czym są Planning, Daily Scrum, Refinement, Demo i Retrospektywa
  • Gdzie w Scrumie leży miejsce Product Designu oraz badań UX
  • Jakie są plusy i minusy podejścia zwinnego

Design w Scrumie jest jednym z głównych tematów, który poruszam na tym blogu. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, na początek polecam artykuł o roli Designera w tworzeniu produktów. 

Analityka Produktowa

Analityka to kompetencja, która silnie kojarzy nam się ze stanowiskami takimi jak Product Owner czy Product Manager. Będąc projektantem_tką warto jednak zagłębić się w temat zbierania i analizy danych ilościowych, która ponownie, jak w przypadku badać UX, pozwoli nam na podejmowanie decyzji dotyczących rozwoju produktu o coś więcej niż nasze domysły.

Odpowiednio dobrane narzędzia i metryki analityczne  pozwolą nam nie tylko na lepsze zrozumienia zachowań użytkowników, ale też na zmierzenie lejków konwersji i optymalizację UX w taki sposób, aby produkt dostosowywać coraz bardziej do faktycznych potrzeb klienta.

Więcej na temat analityki znajdziesz m.in w dedykowanych temu tematowi artykułach na Product Vision.

Inwestuj w umiejętności miękkie

Nie jesteśmy panami i władcami doświadczeń użytkownika, ani ostatecznymi decydentami kształtu produktu – na ten kształt oprócz designu wpływ będą mieć także m.in. badania rynku, marketing, sprzedaż, analityka, zarządzanie produktem oraz development.  Jak słusznie zauważa Tomasz Skórski,  w swojej prezentacji z Design Ways 2019: Musimy uznać, że jako projektanci (…) jesteśmy jednym z głosów, jednym ze źródeł, które dostarczają wartość do budowania naszego produktu.

Żeby móc wsłuchać się w inne głosy i sprawnie współpracować z innymi specjalistami warto więc zainwestować w tak pobłażliwie traktowane umiejętności miękkie.

W zwinnej rzeczywistości nawet najlepszy specjalista będzie piątym kołem u wozu jeśli nie będzie w stanie współpracować z pozostałymi członkami zespołu.

Na których umiejętnościach warto się więc skupić? Subiektywnie postawiłabym na:

  • Komunikatywność i umiejętność pracy w zespole
  • Rozwiązywanie konfliktów
  • Dawanie i otrzymywanie feedbacku
  • Dobre zarządzanie czasem
  • Nawiązywanie i utrzymywanie relacji

Bardzo polecam też krótką, ale bardzo wartościową prezentację Kai Toczyskiej temat umiejętności miękkich, z której dowiesz się więcej na temat tego jak o nich pamiętać i aktywnie je ćwiczyć.

Podsumowanie

Umiejętności twarde, które warto rozwijać to:

  • Planowanie i prowadzenie badań UX
  • Planowanie i prowadzenie warsztatów projektowych
  • Analityka Produktowa
  • Znajomość Scruma i innych frameworków zwinnych
  • Projektowanie interfejsów hi-fidelity

Nie możemy jednak zapominać o rozwijaniu kompetencji miękkich takich jak:

  • Komunikatywność i umiejętność pracy w zespole
  • Rozwiązywanie konfliktów
  • Dawanie i otrzymywanie feedbacku
  • Dobre zarządzanie czasem
  • Nawiązywanie i utrzymywanie relacji

Jestem ciekawa, jakie umiejętności rozwijasz obecnie – daj znać udostępniając ten artykuł w socialach, albo pisząc do mnie na hello@czasnadesign.com.